Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
lördag 4 december 2010

Namnsdagar

Maken har alltid sagt till mig: Jag tänker inte fira några namnsdagar förrän den dag jag själv får en namnsdag.
Och så hittar jag då en kalender på Öppna förskolan i våras, från medborgarkontoret i en förort...

Jag tittade igenom den för i den fanns en massa ovanliga (men nuförtiden lite vanligare namn i Sverige) och japp där fanns hans namn med!
Jag kopierade sidan och gick glad i hågen hem och meddelade karln att nu måste han börja fira allas namnsdagar för nu har han en egen.
Den namnsdagen är om några dagar och när jag nu påminde honom om det så säger han...
"Nä, jag har namnsdag på menlösa barns dag..."

Knasboll till make jag har, men det visste jag ju redan!´

 


  • Värnlösa barns dagsvenska språket, dels att dagen numera ska vara en minnesdag för de barn runtom i världen, som är värnlösa och i behov av hjälp. – Denna benämning på dagens datum har funnits där sedan 2001, då den ersatte det äldre Menlösa barns dag. Ändringen beror dels på, att ordet menlös (som betyder oförmögen att skada) har fått en negativ klang i





  • Wikipedia
  • 1 kommentarer:

    Tova sa...

    Haha, vad roligt!

    Själv har jag aldrig heller kunnat fira namnsdag, förutom typ två år när jag var liten då de plötsligt bestämde sig för att klämma in Tova bland två andra namn - för att sedan ta bort det igen...
    Så namnsdagsfirande har liksom aldrig varit nån stor grej för mig :P

    Åh, hoppas förresten du får chansen att komma till Hong Kong nån gång i framtiden. Är ju ett fantastiskt ställe. Och guld värt om man kan bo hos någon man känner :)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Du vet att du bara måste...

    twitter rrs

    Leta i den här bloggen

    Knuff

    Dessa följer mig