Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
fredag 26 november 2010

Snapsprovning med Spot and tell och Snälleröds

En kulen natt natt natt..
Eller ok, det var bara tidig kväll men väldigt mörkt och kallt.
Jag for i väg till Sjöstigen i Danderyd och gick en liten hal promenad upp till Cedergrenska tornet.
Redan när vi steg av bussen syntes det i rött upplysta tornet och förväntningen stod på topp.

Inne i värmen blev vi trevligt mottagna av Spot and Tell och Snälleröds och hängde av oss för att sedan mingla och prova Snälleröds Glögg...

De som känner mig vet att jag alltid tackar nej till glögg, det är helt enkelt inte min typ av dryck.
Tackade nej gjorde jag även denna gång, automatiskt, men blev sedan nyfiken på denna ljusa glögg och bad att få smaka en smutt från min vän Linda som också var med.
Efter en liten smutt tog jag mig ett eget litet glögglas och fyllde även på en gång.
Glöggen var mild och god med sin akaciahonung.
Den skall gärna drickas rumstempererad eller med ett par isbitar.
Lite annorlunda, mycket god.

Efter en rolig berättelse om hur och varför Cedergrenska tornet existerade begav vi oss upp ett par trappor för att åtnjuta vad vi trodde var ett julbord.
Det visade sig vara en något tunnsådd tallrik men med otroligt goda små godsaker.

Det var 3 sillbitar ("vanlig", senap och curry). Precis lagom mycket smak.
En bit lättrökt tonfisk (för att få in det lite moderna på julbordet). Mums!
2 sorters skinka med en klick supergod senap (den ena sortens skinka var en bit forntidsgris som de kallade det). Skinkan smälte i munnen och jag hade lätt kunnat äta både en och två skinkmackor med dessa skinkor.
Lax och en bit ost, vanliga hederliga så att säga, smakade inte så speciellt.

Väl till bords guidades vi genom snapsprovningen av Eric Berntson som driver Snälleröds idag.
Vi luktade och smuttade och provade med de olika matbitarna på tallriken för att se vad vi tyckte om dem och vad respektive snaps passade bäst till.

Snapsarna vi provade och vad jag tyckte om dem:

Brännmästarens Akvavit. (röd etikett) Kryddat med anis och fänkål med en bas av kummin. Traditionell svensk akvavit. Ska passa till det varma på julbordet.
Detta blev min absoluta favorit, inte snål med kryddorna men ändå mild och god. Blir nog mitt bidrag till julbordet i år.

Mäskdrängens Akvavit. (svart etikett) En klar och ren akvavit med balanserad sötma. Tydlig kummin och fänkålsdoft med en aning dill och citrus. Akvavit som den smakade förr.
Kraftig, dunkel smak. Doftade mindre än Brännmästarens och utan direkta nyanser i smaken. Inget för mig men fullt drickbar med den inlagda sillen.

Bokhållarens Akvavit. (blå etikett) En akvavit med traditionell bas men med en modern och något mildare framtoning.
Den här var ganska god. En smak man undrar lite över, lite obestämbar. Den funkade jättebra med currysillen.

Jungfruns Brännvin. (grön etikett) Inspirerad av främre orienten med en skandinavisk fräschör. Tydligast är koriander och en något torr citrussmak.
Denna grumliga snaps hade den absolut godaste lukten. Den luktade som "a cup of the with a twist of lemon", mmmm. När jag sedan glad i hågen tar en stor smutt av snapsen blir besvikelsen total...den smakar våtservett! Ni vet en sån där som stinker av citron. Men gillar man det så är den säkert god.

Herr Berntsons Besk. (brons etikett) Ett malörtsbrännvin med mjuk och elegant malörtsbeska och avrundande sötma. Ren tydlig malört. Traditionellt en välkomstdryck.
Doftade snällt och hade en väldigt besk eftersmak. Det var svårt att avgöra vad den skulle passa bäst till men i ren spontanitet provade jag att tugga en bit persilja innan och efter en smutt av denna dryck och DET FUNKADE. Kanske vore en bra snaps att skoja till det med och dricka till den persiska rätten Ghorme Sabzi.

Lite lagom god och glad begav vi oss sedan i väg hemåt.

Snälleröds drivs i ekologisk anda och verkar för att bevara den gamla svenska dryckestraditionen.
Deras ekologiska certifiering innebär att alla råvaror är ekologiskt odlade.
Snälleröds finns även på Facebook så klart.

Sprithistoria; En snaps har historiskt inneburit olika i volym räknat. Ett vanligt historiskt mått var en Jungfru, som motsvarar 8,2 cl. Måttet försvann mer eller mindre under 1800-talet. I mitten på 1900-talet var standardsupen på restaurang 7,5 cl. Två supar innebar 15 cl, och därmed var "ransonen" enligt dåtidens al...kohollagar uppnådd. När motboken senare avskaffande blev standardmåttet 6 cl för en restaurangsnaps.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för i tisdags, jättekul att du kom :) Håller med dig om glöggen, den kommer definitivt drickas i soffan hemma hos mig i jul!

Hoppas vi ses på fler Spottings inom kort, ha det gott! // Linn, Spot and Tell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig