Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
torsdag 20 februari 2014

Lax i ugn med zucchinitäcke

I vanliga fall brukar jag bara laga lax när maken är bortrest eller skall äta middag borta någon gång men när jag igår blev så himla sugen på just det som jag lagade idag så fick det helt enkelt bli en matlåda från frysen till maken, tänkte jag lite egoistiskt.
Maken är nämligen inte alls förtjust i lax och jag kunde inte alls få honom att smaka på det jag lagat när han kommit hem och barnen äntligen somnat.
Det spelade ingen roll vilka superlativ jag använde i min beskrivning av maten haha

Det blev verkligen precis så gott som jag trodde att det skulle bli. Och väldigt enkelt var det att göra också!

Inspirationen fick jag från en reklam från ett "matkasseföretag" som berättade att de om någon vecka skulle ha denna maträtt i sin kasse med barnvänlig mat så att säga.  Nu var ju barnen inte alls förtjusta i denna rätt så där "misslyckades" väl "matkasseföretaget" en aning (för det kan ju inte vara mina barn som är särdeles kräsna….?).

Jag googlade fram ett recept och körde lite på en höft efter vad jag själv trodde skulle vara gott.

Lax i ugn med zucchinitäcke

500 gram laxfilé utan skinn
(jag körde tinade portionsbitar)
1 zucchini
(i de flesta recept stod det 2/3 zucchini men jag tänkte bara "äsch vad ska jag spara den där 1/3 till…)
1 gul lök
2 dl créme fraiche 
(riktig, 34%, inget blask)
2-3 vitlöksklyftor
(beroende på storlek)
Smör
(till stekning och smörjning så det behövs inte så mycket)
1-2 tsk timjan
(beroende på storlek höll jag på att skriva men en tsk är ju ändå en tsk…men min var rågad)
Salt & Peppar

Ugnen skall vara på 200 grader. Rätten tar väl ca. 25 minuter att göra så koka ris/potatis eller vad du nu vill äta till i tid så det är färdigt samtidigt som laxen.

Smörj en ugnsform som är precis så stor så att laxen får plats. Lägg laxbitarna i formen, salta och peppra.

Riv zucchinin grovt och krama ur vätskan (den behöver ju inte bli snustorr men krama på du).

Hacka löken, jag hackade den ganska smått så att barnen inte skulle upptäcka den, det är så känsligt det där med lök i maten. Om man ser den!

Smält smör i en stekpanna och fräs på löken. Pressa vitlöken över den gula löken och rör runt lite tills löken blivit lagom mjuk. (Fråga mig inte hur lång tid det tog men det var inte många minuter)

Lägg zucchinirivet i pannan med löken och låt allt fräsa i ca 3 minuter. Rör runt lite under tiden.

Blanda sedan ner créme fraich och timjan. Salta & Peppra. (Redan här, när jag provsmakade röran, så kände jag att jag hade kunnat ta stekpannan och äta bara röran direkt ur pannan haha)

Lägg blandningen över laxen i ett jämt täcke och ställ in formen i mitten av ugnen i 15 minuter.

Klart att AVNJUTAS!

Jag serverade detta med ris (till barnen) och en god sallad av broccoli, avokado och tomat.
Jag åt min portion med god aptit och ser fram emot morgondagens matlåda medans barnen bara åt sitt ris och sallad… Nåja det är ju nyttigt det med.

OM ni provar på detta recept så får ni jättegärna komma tillbaka till detta inlägg (eller till det då senast skrivna inlägget) och lämna en kommentar om vad ni tyckte eller om ni gjorde någon förändring i receptet som ni tyckte blev jättegott, inspiration kan man inte få för mycket av.






1 kommentarer:

Jonnie sa...

haha ja lite så, nje ganska kassa tester de där, men ändå lite roliga att göra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig