Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
torsdag 16 juni 2011

Snacka om sommar.

Brukar ni lyssna på Sveriges Radio P1´s sommarpratare?
Jag har väl lyssnat på ett handfull antal sommarpratare under mitt liv och jag kan ärligt säga att inget av dem har varit "med flit"/planerat.

Det är inte det att jag inte varit intresserad av någon av dem som som talat utan snarare det faktum att jag oftast inte kan koncentrera mig på att bara lyssna på ett långt program med bara en person som talar. Inbillar jag mig.

Jag har inte ens vetat att det finns ett program att lyssna på VARJE dag hela sommaren.
SR P1 kl. 13.00-14.30 / Repris vardagar kl 22.12, helger kl 22.05.

Nästa lördag, 25 juni,  börjar det och eftersom jag då ligger inlagd på sjukhuset så tänkte jag verkligen ge mig på att lyssna på Mark Levengood som leder premiärprogrammet för i år.
Därefter kan jag tänka mig att lyssna på Jonas Jonasson, författaren till "Mannen som klev ut genom fönstret och försvann". Boken var väldigt bra och liksom huvudpersonen i boken verkar Jonas ha varit med om ett och annat så det ska bli intressant.

Den 20 juli är det lyssnarnas val av sommarvärd som talar. Det jag hittills hört om hennes historia har gripit mitt hjärta och jag skulle gärna vilja höra hennes program.
Monika Nyström, 35 år, från Åkersberga har av Sveriges Radios lyssnare röstats fram att göra Lyssnarnas Sommar den 20 juli. Programmet ”Han dog i mina armar” kommer att handla om hur sorg fungerar.
– Jag har fått jättemycket brev av många som känner igen sig. Det är lite läskigt att prata om sorg, men många behöver det, berättar Monika Nyström.
Nedan hittar du alla årets värdar:

JUNI
25: Mark Levengood, programledare, författare, 46 år
26: Torgny Lindgren, författare, 72 år
27: Clara Lidström, bloggare, 25 år
28: Göran Gudmundsson, byggnadsantikvarie, 61 år
29: Jason ”Timbuktu” Diakité, artist, 36 år
30: Maria Wetterstrand, f.d. språkrör Miljöpartiet, 37 år
JULI
1: Thomas Johansson, styrelseordförande Live Nation Europa, promotor, 62 år
2: Henke Larsson, f.d. fotbollsproffs, fotbollstränare, 39 år
3: Beate Grimsrud, författare, 48 år
4: Nanne Grönvall, artist, 49 år
5: Ville Virtanen, skådespelare, 49 år
6: Sylvia Schwaag Serger, internationell chef Vinnova, 43 år
7: Sven Nylander, f.d häcklöpare, varumärkesutvecklare, 49 år
8: Karin Broos, konstnär, 60 år
9: Jonas Jonasson, författare, 49 år
10: Freddie Wadling, sångare, musiker, 59 år
11: Carl-Gustaf Wachtmeister, jägmästare, 61 år
12: Gustaf Hammarsten, skådespelare, 43 år
13: Dilsa Demirbag-Sten, journalist, författare, 41 år
14: Lars-Eric Aaro, vd och koncernchef LKAB, 55 år
15: Ulf Brunnberg, skådespelare 64 år
16: Ann Petrén, skådespelare, 57 år
17: Carl Bildt, utrikesminister, 61 år
18: Anna Kåver, psykolog, psykoterapeut, 58 år
19: Martin Fröst, klarinettist, 40 år
20: Monika Nyström, förskollärare, 35 år (Lyssnarnas sommarvärd)
21: Sara Stridsberg, författare, dramatiker, 38 år
22: Fredrik Gertten, dokumentärfilmare, journalist, 55 år
23: Babben Larsson, komiker, 54 år
24: Jan Carlzon, f.d. vd och koncernchef SAS, investerare, 69 år
25: Lars Ohly, partiledare Vänsterpartiet, 54 år
26: Pia Sundhage, förbundskapten USA:s damlag i fotboll, 51 år
27: Kjerstin Dellert, teaterchef, operasångerska
28: Claes Hultling, läkare, docent, 58 år
29: Olof Wretling, skådespelare, 36 år
30: Helena Bergström, skådespelare, regissör, 47 år
31: Barbro Lindgren, författare, 74 år
AUGUSTI
1: Birgitta Ohlsson, EU-minister, 36 år
2: Leif Mannerström, krögare, kock, 71 år
3: Alice Bah Kuhnke, Hållbarhetschef ÅF, 39 år
4: Owe Wikström, professor i religionspsykologi, 66 år
5: Patrik Sjöberg, f.d. höjdhoppare, 46 år
6: Yukiko Duke, journalist, författare, 45 år
7: Håkan Juholt, partiledare Socialdemokraterna, 48 år
8: Vicky von der Lancken, nöjesproducent, teaterchef, 69 år
9: Daniel Adams-Ray, låtskrivare, modedesigner, 27 år
10: Cecilia Forss, skådespelare, 26 år
11: Barbro Osher, generalkonsul, 71 år
12: Johan Wester, komiker, 43 år
13: Cecilia Uddén, journalist, 50 år
14: Karl Ove Knausgård, författare, 42 år
15: Ubah Musse, student, skådespelare, 28 år
16: Ann Olivecrona, zoolog, 60 år
17: Bengt Palmers, musikproducent, kompositör, författare, 63 år
18: Gina Dirawi, bloggare, programledare, 20 år
19: Petra ”September” Marklund, artist 26 år
20: Ghita Nørby, skådespelare, 76 år
21: Leif GW Persson, kriminolog, författare, 66 år


 Aftonbladet, Sveriges Radio, Sommarpratare.se

4 kommentarer:

Petra sa...

Åh tack för listan =) Hm - jag är som du där - jag har väl hört några - eller rättare sagt hört flera - men inte heeeela programmet kanske - oftast sitter jag inte stilla så på sommaren och lyssnar på radion - men det jag hört har oftast varit intressant...

Hittade flera stycken på listan som jag vill höra faktiskt =) men trist att du ska vara på sjukhuset... <3

Kram

Marie-Louise sa...

Jag är jättedålig på att lyssna på sommarpratarna, men jag skulle gärna bli bättre. Ska verkligen försöka komma ihåg i sommar att lyssna, när jag kan. Kram

Stjärnstoft sa...

Tips är att man kan lyssna i efterhand. Jag laddar ner programmen i min telefon eller lyssnar via deras sändningsarkiv.
Ofta väldigt intressanta program,
ibland när man minst anar det :)

Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen sa...

Har heller aldrig lyssnat. Funderar dock på om de ska prata i "sina" ämnen? Vore ju mycket mer intressantare om zoologen talade om småbarnstiden, förskolepedagogen talade om friidrott, häcklöparen talade om bokstunden osv osv.

PS nr 13 är väl felstavad?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig