Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
torsdag 18 november 2010

Jag känner mig inte normal

Det här med sömnen börjar bli väldigt jobbigt just nu.
Nattens härjningar från min nyvaccinerade son har inte hjälpt så klart.

Var tvungen att ställa mig på vågen i morse.
Har inte ätit mer än vanligt och har väl rört mig någorlunda bra senaste veckan (rört mig..inte motionerat), men med senaste tidens rön om att man kan gå ner i vikt genom att sova ordentligt kände jag mig osäker.
Jag hade varken gått upp eller ner så den teorin kan man ju både ha och mista, vilket jag misstänkte redan innan.

Men är det inte så typiskt vad en artikel i media kan sätta griller i huvudet på en.
Och liknande matas man med dagligen via TV, tidningar, internet och reklamtavlor på gatan.
Man programmeras att tycka att den normala kroppsformen är något annat än den kroppsform som är mest hälsosam och "vanligast".

Förra veckan var jag på ett event i samband med invigningen av en utställning på Naturhistoriska Museumet.
Det var föreningen SMAL´s utställning Smal - en utställning om snygghet, makt, ansvar och lidande som nu nådde Stockholm på sin turné runt i landet.

Invigningskvällen rörde upp så mycket känslor att det nu tagit mig denna vecka att gå igenom mina tankar, att bearbeta vad som sades, vad jag upplevde och försöka få ordning på mina prioriteringar.
Det som berörde mig allra mest under hela kvällens program var Lotti Törnros föreställning "Fettaktivistisk Agenda".
Hon talade bland annat om en fråga hon fått på en fest:
”Men du går väl inte runt hela tiden och tänker på att du är fet?”. Svaret var ”Nej, det är ju det jag inte gör”. Det är andra som går runt och tänker på en som fet, och som ständigt påminner en.

Tårarna låg där och lurade jämte skratten och när hon skrek ut sin ilska över att inte få vara sig själv så rann tårarna över.
Otroligt nära och personlig (nästintill naken, bokstavligt talat) föreställning som jag önskar alla kunde se.
Hon uppträdde bland annat på Pridefestivalen i år.

SMAL´s utställning finns kvar på Naturhistoriska Museumet till den 6 mars 2011.

2 kommentarer:

Skrotmamman skrotar vidare sa...

Jag fick samma tårattack (minst sagt) och det berörde så mycket. Har sett hennes föreställning "Mitt Liv som Tjock" också, och hon berör...
Att vara så naken och utlämnad är så starkt, skulle aldrig våga!!!! Berördes av att höra ljudslingan med alla skratt, hån och elakheter..... Ack, vad man kan känna igen det. Eller kunde.

Tänker åka och se själva utställningen också. Såg den i Norrköping, men vill gärna se den igen.

Linda w L2K sa...

Jag vill gärna gå med på utställningen!!!

Kände oxå igen mig i en hel del av det där... Jag hade en klasskompis genom alla år i grundskolan som började prata om att göra slut på livet, hoppa från en bro... Tänk om alla bara kunde accepteras som dom är och ser ut!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig