Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
onsdag 19 februari 2014

Varför gör de det så komplicerat?

Varför är det så komplicerat att begära/ansöka om föräldrapenning för?
När jag var föräldraledig kan jag inte minnas att det var så komplicerat men nu när man några få gånger om året skall begära föräldrapenning för en eller kanske en halv dag (som idag), då tycker jag det är så himla krångligt.
Det är samma sak med att ansöka/begära tillfällig föräldrapenning (VAB).

Varför alla dessa onödiga steg?
För det första det där med att Ansöka eller Begära….
Vad är det egentligen som kommer först. Jag vill ju bara ha liksom.
Jag tycker det skall räcka med att gå in, ange vilket barn, vilket/vilka datum det gäller, om det är VAB eller föräldrapenning, hel/halv osv.., signera och tacka för sig.

Nä, nu ska man först in och ansöka och sedan in igen och begära (eller om det är tvärt om, minns inte fast jag precis var inne!)

Och så massa konstiga frågor som man måste kryssa i olika alternativ på. Varje gång, fast läget är samma som förra gången jag ansökte. Och vad spelar det för roll för Försäkringskassan om mitt barn har hosta eller feber denna gång?!

Kan det inte bara finnas två flikar. En för de som tycker att de vill ändra/försäkra olika saker varje gång som de skall in och en flik för mig som inte vill göra några ändringar utan bara begära en enkel utbetalning som jag har rätt till.

Herregud, det känns som om man någon gång kommer råka klicka i något fel och därmed försäkra något som inte alls är meningen och sedan kommer de minsann och ringa på dörren och… ja, jag vet inte vad men det känns så himla krångligt bara.

Att handläggarna på Försäkringskassan dessutom har ett himla krångligt regelverk att följa som gör att de kan bestämma sig för lite vad de vill beroende på hur de gör just på det "kontoret" så känns det inte tryggt så fort man skall ha med dem att göra….Jag själv har inte haft några problem men jag har hört om de som ständigt råkar ut för krångligheter med Försäkringskassan.

Det känns lite som Daidalos labyrint… Här är skatten (mina pengar som jag har rätt till) och här är skattkartan för att hitta dem. Om du går fel, gör en uppgift fel (eftersom vi tycker det är så kul att "utveckla" webbsidan så man aldrig kommer ihåg hur man gjorde förra gången) eller (nåde dig) glömmer bort att VAB-anmäla ditt barn i samma sekund som det blir sjukt….så kan du få vänta ett par månader på DINA pengar för då kommer det minsann vara ditt eget fel att vi inte har tid att handlägga dina misstag…

Har ni sett Daidalos labyrint på Bolibompa?
I slutet när han hela tiden frågar barnen om det är säkra över sitt val av ihop parade brickor…när barnen någon gång ändrar sig för att de blir osäkra pga hans ständiga frågor och det då inte blir rätt…
Ja, det är ungefär så jag känner mig när jag signerar ärendena på Försäkringskassans webbsida….

Är det denna gången jag förlorar bara för att det var så krångligt?


0 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig