Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
onsdag 5 oktober 2011

Detta med fosterrörelser.

Upptäckte på Facebook nyss att det nya programmet "Sanning och konsekvens", som jag missade i och med föräldramötet, delvis handlade om barn som dör i slutet av graviditeten.
Jag har inte sett programmet än och måste fundera på om jag orkar se det rent känslomässigt men det finns ju på Tv3 Play om jag känner att jag orkar någon annan dag.

Därmed vet jag inte än vad som ingår i programmet men det verkar som om det handlar om att vården inte tar de blivande föräldrarna på allvar vid oro.
För mig känns det också viktigt att alla blivande föräldrarna tar minskade fosterrörelser på allvar. Det är det nämligen inte alla som gör av olika anledningar men jag tror det främst beror på okunskap.

Jag hade själv läst och hört att barnen rör sig mindre mot slutet för att det blir trängre i livmodern vilket jag först nu ikväll, via en tidningsartikel, har lärt mig är en myt.
En myt som till och med finns med i kurslitteraturen för blivande barnmorskor!
Informationen i den obligatoriska kurslitteraturen "Lärobok för barnmorskor" är tydlig:
"Många kvinnor reagerar på att mönstret av fosterrörelser förändras i slutet av graviditeten. Normalt minskar fosterrörelserna från vecka 32 på grund av minskat utrymme i uterus (livmodern). Detta bör kvinnorna upplysas om."
– Det är helt fel. Det finns inte vetenskapligt belägg för att fosterrörelserna minskar från vecka 32. Ett barn ska röra sig hela graviditeten, säger Ingela Rådestad, barnmorska och professor vid Sophiahemmets högskola.                                 Aftonbladet 2011-10-05
Så när jag alltså inte kände rörelser under lördagen då i slutet av vecka 32 så tänkte jag inte så mycket på det, på söndagen började jag fundera och undermedvetet började nog min hjärna att tänka i "de läskiga banorna" men eftersom livmodern fortsatte med sina sammandragningar sköt jag ifrån mig tankarna osv...

Tills på onsdagen när jag skulle till mödravården och då fick veta att det var tyst därinne...
Barnmorskan berättade dock efteråt att hon såg på mig att jag "redan visste" när hon hämtade mig i väntrummet.

Sanna Lundell var tydligen också med i kvällens program, dock av en annan anledning, och för mig känns detta än mer som ett band till min egen personliga känslomässiga koppling till detta program.
Sanna stötte jag nämligen på då och då i väntrummet hos den barnmorska jag hade när jag väntade Ängeln. Hon väntade då sonen Igor som hon födde ungefär en vecka efter att vi fått vår Ängel.

Jag får se i morgon, vilket humör jag är på, om jag orkar se detta program.

2 kommentarer:

Erika Wilhelmsson sa...

Ja du, alla är nog väldigt olika när det gäller sånt. Jag älskar att handla, och har alltid gjort det. Så jag tycker det är sypermysigt att gå och titta i alla stormarknader som finns. Så är det något som ligger precis bredvid, då tar jag gärna en extra sväng.

Linda w L2K sa...

Åh vilka minnen du väckte nu... <3 <3 <3

Jag har också missat det programmet men känner att jag måste se det.

Och vad hemskt att man lär ut nånting som är fel! Fast om jag tänker tillbaka till mina egna graviditeter så förstår jag att det inte stämmer. Det har varit lika mycket rörelser hela vägen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig