Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
söndag 13 februari 2011

Sukiyaki Sakamoto och barndomsminnen

Hade egentligen tänkt ha en bloggfri dag men när jag vaknade efter att ha sovit tillsammans med sonen 1 timme och han fortsatte sova 1 timme till så surfade jag in på Facebook och såg att min syster hade delat med sig av en Youtube-länk.

Plötsligt överöstes jag av barndomsminnen och kunde blunda, lyssna och riktigt känna mig som den lilla flickan Martina sittandes nedanför mammas Bang Olufsen BEOGram-skivspelare.
Det härliga är att jag då och då sjunger den här låten för mina barn.
Dottern har börjat protestera, antagligen för att hon inte förstår orden men sonen brukar "lyssna".

Under Youtube-klippet finner ni den svenska översättning av texten som jag knåpat med idag.



Jag håller huvudet högt där jag går
Så mina tårar inte skall rinna över
Minns de glada vårdagarna
Men i natt är jag ensam

Jag håller huvudet högt där jag går
Räknar stjärnorna med tårfyllda ögon
Minns de glada sommardagarna
Men i natt är jag ensam

Lyckan ligger bortom molnen
Lyckan ligger bortom himlen
Jag håller huvudet högt där jag går
Så mina tårar inte skall rinna över

Trots att mitt hjärta är fyllt av sorg
För i natt är jag ensam
(vissel)
Kommer ihåg de glada höstdagarna
Men i natt är jag ensam

Ledsamheten gömmer sig i stjärnornas skugga
Ledsamheten gömmer sig i månens skugga

Jag håller huvudet högt där jag går
Så mina tårar inte skall rinna över
Trots att mitt hjärta är fyllt av sorg
För i natt är jag ensam
(vissel)

2 kommentarer:

Linda w L2K sa...

Vacker sång... Och den blev ännu finare när man läste översättningen!

Tova sa...

Vilken fin låt! Japanska låter så poetiskt på nåt sätt, jag är ju mest van vid att höra kinesiska som är lite "grövre" på nåt vis... :)

Tack för tipset om eventet i Kista galleria! Låter ju superbt, och gratis frukost kan man ju inte tacka nej till hihi ;)
Ha en skön solig måndag!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig