Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
tisdag 2 november 2010

Receptet

När jag och maken var unga och äventyrslystna...
Nej, jag skojar bara. Men innan vi hade barn då...

Då var vi båda ganska duktiga på att experimentera fram maträtter i köket.
Att lite på "vad är jag sugen på idag"-känsla, slänga ihop något av det man har hemma eller i affären köpa hem lite ingredienser och testa sig fram. Det tyckte vi båda för sig var roligt och när vi träffades var det ju kul att hitta en likasinnad att testa sina kreationer på.

Sista tiden har jag börjat hitta tillbaka till detta.
I går lagade jag återigen till ett recept på kyckling som jag hittade på förra veckan. Nu kan jag ärligt säga att det inte bara var flax första gången att det blev gott.
Det var superbt den här gången med och dottern åt upp allt jag lagt på tallriken och uppmanade sedan mig "ät lite till mamma" när jag blev mätt och lämnade lite grand på tallriken.

Delade med mig av receptet till min vän Linda och hennes man Tony och trots att Tony lät tveksam så var det han som lagade till det sen och det var tydligen gott.
Har ni något förslag på vad rätten kan kallas?

Här kommer receptet:

200 grader, 40 minuter

Marinera 1 Kycklingfilé per person i en plastpåse med 1 tesked Tomat och basilika-pesto per filé i några timmar i kylskåpet (jag använder märket Garant då det är det jag har hemma).

Häll lite Olja i botten på en ugnsform och lägg i kycklingfiléerna tillsammans med klyftade Champinjoner (efter tycke och smak) och 1 Gul lök i form av ringar.
Över detta häller man en burk/förpackning Passerad tomat (vill man ha mer sås tar man mer tomat), saltar och pepprar lite och så in i ugnen.

Efter halva tiden lägger man på ca 100 gram tärnad (smulad) Fårost, om man inte tycker om just fårost så kan man använda fetaost på komjölk också. Fårosten skall inte täcka som en gratinering. Jag använde märket Larsa, som vi gillar i vår familj.

Till detta serverar man precis vad man vill.
Vi åt med hemgjord klyftpotatis och sallad första gången och med pastafjärilar andra gången.

Smaklig spis!

3 kommentarer:

Linda w L2K sa...

Såååå gott!!!

Vi åt det ju med bandspagetti till. Pestokyckling med fårostsås kanske? ;o)

Martina sa...

Fast då tänker alla "vanlig" pesto och det är ju egentligen inte fårost sås...Nää buuu Linda ;-)

Linda w L2K sa...

Buhuuu... ;o) Tomatpestokyckling med champinjon och fetatäcke!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig