Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
lördag 10 maj 2014

När andra inte samarbetar....

Suck, så ska man ta blodprover igen på måndag då....

För ca 1,5 månad sedan tog jag årliga "njurproverna". De var ju inte bra och dåligt blodvärde hade jag också så jag skulle äta en medicin mot det ena dåliga provet och ta nya prover så det gjorde jag för 2 veckor sedan.

Vände mig då till min Endokrinläkare, då jag blev missnöjd med informationen från njurläkaren.
Eller bristen på information kan man säga. Att ha ett dåligt prov och då börja äta en medicin mot det utan att utreda varför provet blivit sämre är ju egentligen bara att dölja symtomet och ta ett prov där värdet är rätt med medicin….sen då liksom….

Endokrinläkaren förstod mig och bad mig ta ytterligare prover veckan efter Njurläkarens omprover för att därefter kunna ta ytterligare prover….Varför kunde de inte bara samarbeta och använda samma provsvar?
Men nejdå, jag ska tydligen uppskatta att springa på provtagningscentralen en gång i veckan.

Njurläkaren meddelade provsvar från provtagning nr 2 och när jag ifrågasatte det faktum att provet såklart var bättre nu eftersom vi dolt symtomet med medicinen så tyckte han att vi skulle ta nya prover om ett år som vanligt.
Jag berättade då att jag kontaktat en annan läkare, vad den läkaren sagt och att jag skulle ta andra prover ordinerade av den läkaren.
Njurläkarens enda reaktion då var att först bli tyst och sedan så skulle jag tydligen ta nya prover om ett halvår istället…
Hmm till vilken nytta liksom…

Jag sa att vi tydligen inte kommer längre än så och att jag får be Endokrinläkaren kontakta Njurläkaren om Endokrinläkaren tycker att Njurläkaren behöver göra något.
Njurläkaren bemötte inte det överhuvudtaget utan sa bara att om jag får klåda, "konstig urin" eller högt blodtryck så skulle jag höra av mig annars skickar han remiss för nya prover om ett halvår.
Jag lade på luren.

För en vecka sedan tog jag så de prover som Endokrinläkarens ordinerade och han meddelade i går att medicinen nu höjt nivån så att andra prover kunde tas.
Vilket BORDE varit varför jag skulle ätit medicinen i första hand kan man tycka men Njurläkaren känns inte direkt kompetent…. Dölj alla symtom så behöver man inte göra mer, känns mer som hans filosofi.

Det är alltså den Njurläkare som förra året ordinerade mig att äta mer bananer och grönsaker när ett värde var dåligt…
Nu när jag sedan augusti faktiskt ätit mycket nyttigare (och därmed mer grönsaker osv) så borde han reagerat på att provet var ännu sämre…men icke….

Så på måndag går jag till provtagningscentralen för fjärde gången på under 2 månader.
Jag känner mig som en nåldyna...

Sedan hoppas jag att Endokrinläkaren hinner få provsvaren till sin telefontid nästa fredag så jag då får veta om det är så som maken befarar eller om det är "något annat"…. I såfall återstår den stora frågan, SKA jag fortsätta äta medicinen varje dag från och med nu eller inte….(för det nämnde inte Njurläkaren något om alls…)


1 kommentarer:

Marie-Louise sa...

fy vad jobbigt. Och att de inte kan samarbeta är ju under all kritik. Hoppas du får bra hjälp nu och inte bara medicin som ska dölja bristerna. Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig