Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
söndag 12 december 2010

Uppsala Universitets bostadsgaranti

Varje gång en ny omgång studerande kommer till Uppsala Universitet bor ett stort antal bokstavligen på gatan.
De är hemlösa eftersom det inte finns bostäder/är svårt att få tag på bostäder.

I och med den nya lagen som gör att universiteten måste ta betalt när studenter från icke EU-länder studerar här i Sverige finns det ju en "risk" att universiteten väljs bort, Sverige väljs bort som studieort.
Detta vill nu Uppsala universitet unvika genom att införa en bostadsgaranti för dessa studenter.

Luktar det inte lite illa, att det nu plötsligt ska anses vara möjligt att garantera bostad till vissa studerande, när de tidigare inte har jobbat speciellt hårt med denna fråga?!

De säger att utländska studenter bör få förtur eftersom de har svårast att få privatrum och har få egna kontakter.
Hur har de undersökt detta?
Är det inte så att de allra flesta som kommer hit som studenter från andra länder faktiskt HAR ordnat boende innan de kommer hit, kanske genom förmedlingar i hemlandet?
Men finns det garanterat boende så behöver de inte ordna detta innan på samma sätt som studerande från Sverige eller EU-länderna måste.

Nej, jag tycker att man ska ta hand om de studerande i landet som är i desperat behov av boende för att kunna studera det de vill studera där just den utbildningen finns.

Och så kan jag väl kanske tycka att alla de som de facto har möjlighet att bo kvar hemma medans de studerar bör tänka igen, istället för att bestämma sig för att detta med att börja studera på högskola eller universitet måste vara lika med att "bli vuxen - flytta hemifrån".

1 kommentarer:

Laila Gustafsson sa...

Hejsan vännen ja tyvärr är de skit jobbigt när de ska spelas musik till tre fyra på morgonen å sen ska dom bråka i flera timmar de stör mig rejält å jag är ändå väldigt tolerant när de kommer till sånt klagar inte på mina grannar i onödan men ibland är som om dom trodde att dom levde ensamma i huset å kan leva sju å en halv jävul utan att andra ska bry sig å de irriterar mig mycke.
De är så att vi har mycke barnfamiljer å pensionärer i huset å dom är super snälla men dom ska ju oxå ha rätten att sova ut om nätterna tycker man men såna som dom jag har till grannar tar noll hänsyn tyvärr.
Ska genast kolla in tävlingen :)

Kram Laila

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig