Och så jag då

Och så jag då

About Me

Martina
Stockholm, Sweden
Vill du veta mer allmänt om mig så kika gärna under "Här är jag"-fliken. Välkommen hit!
Visa hela min profil
Allt är mitt så fråga först!. Använder Blogger.
onsdag 20 oktober 2010

Saxat ur ST Press

Fick på morgonen det nya numret av tidningen ST Press som är facket ST´s tidning.
Bläddrar mest i den nuförtiden men brukar såklart alltid fastna lite extra för notiser och artiklar som handlar om Försäkringskassan.

Arbetade på denna gigantiska, statiska, byråkratiska, stelbenta, dåligt skötta myndighet under några år och det enda som var bra med det var arbetskamraterna (egentligen närmsta arbetskamraten Birgitta...) och arbetsuppgifterna.
Tyvärr gjorde allt strul och de långdragna tillkrånglade processerna att det ändå var tungt att gå till arbetet från och till.

Mitt i allt det jobbiga med graviditeten och sedan när vi förlorade vår Ängel så utlokaliserade de mitt och kollegans arbete till Arvidsjaur och så var det inte mer med det....

2 personers arbete skulle absolut dit upp.... Så långt från leverantörer och beställare som möjligt... Klokt val...

Jag arbetade ju inte direkt med den stora arbetsuppgiften för Försäkringskassan, de sjuka människorna, utan med informationsmaterialet men jag såg och hörde ju det mesta under mina år i "branschen".
Därför är jag inte så förvånad över att de aldrig verkar komma någon vart med sina problem utan bara skjuter ifrån sig ansvaret till Regeringen.
Och ja visst, Regeringen har också ett ansvar. De borde ta tag i detta nu. Släng in lite mer pengar och rådda upp det sjunkande skeppet.
Men Regeringen verkar ha för mycket att göra med att försöka hitta på fler sätt att pressa de sjuka och försvåra livet för dem och de som arbetar på Försäkringskassan.

Försäkringskassan får ännu mindre pengar nästa år...
100 miljoner mindre. Kanske inte låter så mycket då budget ligger på ca 8 miljarder men vart tror du de drar in?
Personalen såklart! Vilket gör att mindre personal ska arbeta med mer ärenden...Klokt val....
Försäkringskassans ekonomichef Sture Hjalmarsson säger att han inte tror det blir några personalminskningar på grund av denna budgetminskning.
Och i nästa andetag säger han appropå det att aktivitetsstödet inte ökar som tidigare, att det kan medföra att de ska se över behovet av visstidsanställda...

Man undrar om pressen på personalen är orsaken till något som stod att läsa i en liten notis i ST Press.
En handläggare har åtalsanmälts för tjänstefel då han SLÄNGT och GÖMT 150 orginalhandlingar, bland annat återkrav och omprövningar....
Handläggaren har nu slutat sin anställning på egen begäran, heter det.
Det som inte syns, finns inte...Var det så handläggaren tänkte?




(Jag vill på intet sätt försvara detta beteende med handlingarna)

1 kommentarer:

Linda L2K sa...

Jag har stulit en ajfåån!!! ;o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Du vet att du bara måste...

twitter rrs

Leta i den här bloggen

Knuff

Dessa följer mig